Greenpeace Internațional a lansat recent Detox Catwalk, un raport care analizează cât de bine și-au curățat de chimicale toxice brandurile de modă lanțurile de producție. Inditex (care deține Zara), H&M și Benetton sunt singurele trei companii aflate în categoria “Avant-Garde” a marilor branduri care au promis că își vor curăța până în 2020 lanțul de aprovizionare și producție de substanțe chimice toxice, în timp ce Victoria’s Secret, Esprit și producătorii de echipament sportive Nike și LiNing nu au inițiat demersurile necesare pentru a atinge acest obiectiv.

“Salutăm H&M, Zara și Benetton pentru felul în care și-au respectat angajamentul de a elimina substanțele chimice periculoase din lanțul de aprovizionare și din produsele sale, stabilind astfel noi standarde în industria modei.”, spune Kirsten Brodde, directorul campaniei Detox My Fashion, Greenpeace Germania. “Aceste companii demonstrează că este posibilă o curățare a industriei modei de substanțe toxice, atât pentru companiile mari, cât și pentru cele medii.”

“Raportul nostru arată că industria textilă nu depune suficiente eforturi pentru a renunța la chimicalele toxice. 16 dintre cele 19 branduri analizate au probleme în ceea ce privește transparența sau pur și simplu nu au eliminat chimicalele toxice din lanțurile de producție. Mai sunt doar 3 ani până la deadline-ul din 2020 pe care, dacă vor să îl atingă, ar trebui să grăbească procesele”, spune Brodde.

Raportul Detox Catwalk analizează felul în care companiile au respectat indicatori-cheie inclusiv eliminarea compușilor chimici periculoși din produsele lor și din procesele de fabricare. De asemenea, raportul a analizat gradul de transparență al informațiilor legate de poluare.

În timp ce Victoria’s Secret, Esprit, Nike și LiNing s-au clasat pe ultimele locuri în top, la categoria “Faux Pas”, alte 12 branduri care și-au luat angajamente în campania Detox se regăsesc la mijlocul clasamentului, în categoria “Evolution Mode”, ceea ce înseamnă că se află în curs de implementare a programului. Printre acestea se numără Adidas, Burberry, Levi’s, Primark și Puma – care nu au renunțat în totalitate la chimicalele toxice de pe lista de substanțe chimice periculoase agreată la nivelul industriei, numită Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC – zero deversare de substanțe chimice periculoase). De pe această listă lipsesc substanțe importante cum ar fi PFC-uri si solvenții ca dimetilformamidă.

Companii precum C&A, Fast Retailing, G-Star, Mango și Miroglio au obținut scoruri mai bune în clasamentul din acest an, situându-se în grupul „Evolution Mode”, fie datorită unei bune gestionări a chimicalelor sau mulțumită unui grad mai mare de transparență a lanțurilor de producție.

“Un progres important în acest an este creșterea transparenței lanțurilor de producție. Companiile au început să publice listele complete de furnizori, ceea ce arată o tendință de menținere a relațiilor pe termen lung cu furnizorii, relații clădite pe baza încrederii reciproce. Acest lucru este extrem de important în implementarea programului Detox”, a precizat Brodde.

Campania Detox inițiată de Greenpeace solicită brandurilor din industria modei un angajament pentru o industrie 100% fără chimicale periculoase până în 2020 și cere furnizorilor să facă publice date despre poluarea chimică a apei folosită în procesele de fabricație.

Stoparea poluării apelor devine din ce în ce mai urgentă, în mod special în țările mari producătoare de textile cum ar fi China unde peste 80% din apele subterane sunt nepotabile. Peste 70% din apele din fântâni nu sunt potabile din cauza poluării, conform unei analize publicate anul acesta de către Ministerul Resurselor de Apă din China. Industria textilă chineză este cea mai mare sursă de poluare a apelor în China.

Schimbările petrecute la nivelul corporațiilor din domeniu au dus la schimbări de legislație în țări precum China, unde chimicalele toxice precum PFC, nonilfenoli si ftalați, folosite până acum în industrie, au fost incluse pe lista de substanțe interzise în cel de-al 12-lea plan cincinal de Prevenire și Control al Riscurilor Chimice pentru Mediu.

Raportul Detox Catwalk de anul acesta include toate brandurile agajate în programul Detox, cu excepția retailerilor și companiilor recent angajate în acest program. Greenpeace va continua să analizeze și să reevalueze toate companiile din cadrul programului, inclusiv cele din alte sectoare în viitor.

Raportul Detox Catwalk este disponibil aici.

Contact media:

Kirsten Brodde, Head of the Greenpeace Detox My Fashion campaign, Kirsten.brodde@greenpeace.de, phone: +49 170 429 9718

Greenpeace International Press Desk, pressdesk.int@greenpeace.org, phone: +31 (0) 20 718 2470 (disponibil 24/24 de ore)