Grâul, de la tradiție la aliment

Semănatul grâului de Sf. Andrei

În această perioadă a anului, ne pregătim de sărbătoarea Sf. Andrei. În tradiția poporului român se regăsesc numeroase obiceiuri legate de această sărbătoare. Printre aceste obiceiuri, un loc important îl are semănatul grâului.

În ajun, pe 29 noiembrie, se pune grâul la germinat pentru fiecare membru al familiei, într-un vas, în casă și se observă evoluția încolțirii boabelor, pentru a estima semnele anului viitor. Tradiția spune că în funcție de cât de frumos crește grâul până la Anul Nou, așa vor prospera cei care l-au semănat. De asemenea, se mai spune că după cât de mult crește grâul semănat, acela va avea cea mai bună stare de sănătate și dacă este bolnav, se va vindeca mai repede.

Am adus în discuție acest obicei deoarece poate fi un bun prilej să începem să semănăm grâu în casă, pentru a-l introduce în dieta noastră. Cu toate că o modalitate recomandată pentru beneficiile de necontestat asupra stării de sănătate este aceea de a consuma grâu încolțit, în acest articol mă refer la grâul verde, la iarba de grâu, nu la bobul de grâu proaspăt germinat.

Sunt bune și sănătoase ambele forme de consum a boabelor de grâu. Cine dorește, mă poate întreba despre grâul încolțit și-i voi indica modul de preparare (sau, la cerere, voi scrie un alt articol pe această temă). Oricum, în viitorul apropiat, voi reveni cu noi informații și rețete pe această temă.

Grâul se poate consuma în diverse moduri, simplu sau în diferite combinații alimentare, în stare proaspătă, procesat, sub formă de pâine, în diverse amestecuri de patiserie, etc.

Introducerea grâului (sub formă de iarbă de grâu) în alimentația zilnică are mari beneficii asupra stării de sănătate.

În opinia cercetătorilor, iarba de grâu se constituie într-o sursă inestimabilă de nutrienți, deoarece conține toate elementele necesare pentru o bună funcționare a organismului. Consumul de iarbă de grâu poate fi util în combaterea stress-ului, depresiei, anxietății, anemiei, rahitismului, constipației, obezității, bulimiei, demineralizării, diabetului, bolilor cardiovasculare, bolilor de ochi, alergiilor, etc.

De asemenea, grâul este un bun detoxifiant, ajută în procesul de regenerare al organismului, fiind un aliment care contribuie cu un aport energetic de înaltă calitate la buna funcționare la nivelul creierului cât și al întregului organism.

Cum semănăm graul?

Să vă spun cum fac eu. Foarte ușor de pus și de avut grijă de el. În primul rând, am grijă să iau grâu de calitate, obținut din surse naturale.

Într-un vas de minim 7-10 cm adâncime, cum ar fi un ghiveci de flori, umplu cu pământ (cât mai sănătos, lipsit de pesticide), într-un strat de minim 3-5 cm. Deasupra, într-un strat subțire, pun grâul, spălat în prealabil, și îl apăs ușor, astfel încât fiecare bob să nu fie îngropat complet.

Am grijă ca în stratul plantat să nu pun semințele unele peste altele ci unele lângă altele. Apoi ud pământul, câte puțin pe marginea ghiveciului și de asemenea pun apă în tăvița ghiveciului. De a doua zi după plantare, mă asigur că grâul are cantitatea necesară de apă, adică pământul să fie umed, dar nu îmbibat cu apă.

Am semănat grâu în mai multe vase, în zile diferite, pentru a mă asigura că am în permanență la dispoziție iarbă de grâu. Totodată, culoarea verde, verdele proaspăt, este atât de tonic în această perioadă a anului!

Când începem consumul grâului verde?

Când crește peste 7-10 cm în înălțime, atunci încep să consum iarba de grâu. Iau un foarfece și tai cam 3/4 din tulpină, restul las să mai crească pentru a putea utiliza și altă dată.

Am citit despre utilizarea sub formă de capsule și sub formă de suc din iarbă de grâu, ambele variante fiind bune pentru organism.

Personal, utilizez acest produs într-un mod care pentru mine este cu mult mai simplu, iarba de grâu ca atare, mărunțită, presărată peste diverse alimente sau în salate sau în diverse combinații cu pătrunjel verde sau mărar, busuioc sau rozmarin, funcție de preferințe. Repet, voi reveni cu noi informații și rețete pe această temă, în viitorul apropiat.

Cu siguranță găsiți timp să cumpărați grâu, să-l semănați de Sf. Andrei iar apoi, treptat, să îl introduceți în alimentația voastră. Vă spun că veți avea doar de câștigat.

Sănătate!

Previous

Învață să (te) asculți

Next

The National Geographic Exhibition In London

4 Comments

  1. Marin

    Salut!
    Mulțumesc; am aflat multe lucruri noi azi 🙂 Eu îmi aduc aminte că mai puneam grâu la încolțit când eram mai mici și ne punea tata. Nu am încercat niciodată să folosesc în mâncare. o să țin minte. Sâmbătă frumoasă!

    • Marin: Ce mă bucur! 🙂
      Acum știi și cum să-l folosești în alimentație și chiar este foarte bun.
      Sâmbătă frumoasă și ție.

  2. Faina postarea! Eu una sunt adepta propriilor culturi de verdeata chiar daca ele sunt facute in ghivece si stau pe geam ca florile 😀 Ultima mea cultura este de marar, patrunjel si chivas. Am sa incerc sa bag si eu graul in alimentatie , banuiesc ca are un gust dulceag si bun 😀 Sper sa nu ma insel. Te anunt cum mi-a iesit 😀

    • Cris-Mary: Mulțumesc frumos! 🙂 Vor mai fi și alte articole asemănătoare pe viitor, așa că te aștept cu drag, ca de fiecare dată.
      Și eu am câteva culturi proprii, cam cu ce ai și tu :)) Da, chiar să încerci și grâul (iarba de grâu, mai exact). Ca și gust, da, ușor dulceag, delicat, nimic pregnant.
      Abia aștept să-mi spui ce și cum!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén

Close
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.